DBU forsøger at forene fans og spillere endnu mere end før

Den skarpt opsatte linje mellem fans og spillere på specielt det danske herrelandshold i fodbold forsøger DBU at udviske med flere tiltag.

I gamle dage havde pressen næsten ubegrænset adgang til omklædningsrummet for spillerne, og gik man bare nogle år tilbage i tiden før da, måske også et par årtier, var det ikke uvant, at spillerne var at finde på et værtshus eller lignende.

Dengang var spillerne selvfølgelig almindelige mennesker som alle andre i den forstand, at de også havde et job, der skulle passes til dagligt, da der ikke var så mange penge i spillet, som der er nu også i den hjemlige liga.

Desuden er der kommet hele kommunikationafdelinger og PR-managements til, der skal sørge for, at spillerne bliver præsenteret i det bedste lys og helst ikke ryger ind i en shitstorm på banen, i omklædningsrummene eller endda privat, hvis det sender ringe i vandet.

Dette har dog medført i nyere tid, at spillernes omgang med fans og åbenhed er blevet indskrænket til korte hilsener eller officielle møder, hvor spillerne er indstuderet i at give nogle svar, som de har lært til medietræning.

Det har DBU heldigvis set, at mange fans har brokket sig over, så nu er der kommet flere kampagner fra deres side, der skal forsøge at forene spillere og fans og få dem tættere sammen.

Blandt de flere tiltag har blandt andet været slogans, der skal bringe fans sammen med spillere; sponsorater, der også går ud og inkluderer deres kunder i spillernes gøren og laden, og ikke mindst på hjemmesider og sociale medier.

På DBU's hjemmeside kan man endda se videoer fra tidligere kamp, indgang til arkiv og mere afslappede indslag, hvor man kan se spillerne være mere joviale og i øjenhøjde med deres fans.

På den måde skal man atter forsøge at give et indtryk af, at spillerne også er som du og jeg.